Oskar Fehr Lecture – Ophthalmology through the Cornea: Lessons I have learned

Für seine bahnbrechende Arbeit wird Professor Dr. Mark Mannis, Sacramento/USA, mit der Oskar Fehr Lecture gewürdigt. In seiner Vorlesung legt der bekannte US-Ophthalmologe anhand von Beispielen dar, warum die Hornhaut nicht nur bei vielen Augenerkrankungen als diagnostischer Schlüssel dienen kann. 

Eine klare und unauffällige Hornhaut bildet mit dem Tränenfilm die Voraussetzung für eine weitere ungestörte Bildverarbeitung in den anderen Augenabschnitten und im Gehirn. Erkrankungen der Hornhaut wirken daher in sämtliche ophthalmologische Spezialgebiete hinein. Professor Dr. med. Mark Mannis wird in seinem Vortrag Beispiele vorstellen, die zeigen, wie entsprechende Hornhautveränderungen als wichtiger Hinweis bei einer Reihe von Erkrankungen zu beobachten sind, darunter auch Augenerkrankungen, die in den Bereich der Kinder-Augenheilkunde fallen. 

Auch für Neuro-Ophthalmologen kann die Hornhaut ein aussagekräftiges diagnostisches Hilfsmittel darstellen. Es ist heute bekannt, dass die Hornhautanatomie eine zentrale Rolle bei der Interpretation der Augendruckmessung spielt und daher für Glaukom-Spezialisten von großer Bedeutung ist. Für präzise vitreoretinale Eingriffe ist eine klare Hornhaut unverzichtbar, weswegen Hornhaut-Spezialisten und Retina-Spezialisten bei der Behandlung von Erkrankungen, die sowohl den vorderen als auch den hinteren Augenabschnitt betreffen, Hand in Hand arbeiten. Eine gesunde Augenoberfläche ist für die okuloplastische Chirurgie ebenso unverzichtbar wie die Gesundheit des Hornhautepithels und endothels für erfolgreiche Katarakt-chirurgische Eingriffe. Nicht zuletzt kann die Hornhaut als Schlüssel für die Erkennung und weitere Aufklärung einer Reihe systemischer Erkrankungen dienen. Diese wichtigen Schnittstellen zwischen dem Arbeitsbereich des Hornhaut-Spezialisten und anderen ophthalmologischen Spezialgebieten wird Mark Mannis anhand von Beispielen verdeutlichen.

Professor Dr. med. Mark Mannis ist Ärztlicher Direktor der Universitäts-Augenklinik Davis, Sacramento/Kalifornien, und Ärztlicher Leiter der Sierra Donor Services in Sacramento, Kalifornien. Er zählt zu den bekanntesten und einflussreichsten Ophthalmologen weltweit.

Mark Mannis hat über 200 „peer reviewed“ Publikationen veröffentlicht, die sich vor allem diagnostisch und therapeutisch mit Erkrankungen des vorderen Augenabschnittes beschäftigen. Er ist Verfasser von 16 Editorials und sechs Büchern, darunter des zweibändigen Werks über „CORNEA“, gemeinsam herausgegeben mit Edward Holland. „CORNEA“ wurde als eines der 100 wichtigsten ophthalmologischen Bücher des 20. Jahrhunderts eingestuft. Mannis war Präsident der Cornea Society (2008-2010), Präsident der Pan-American Association of Ophthalmology (1990-1992), Editor-in-Chief der amerikanischen Zeitschrift “CORNEA” (1996-2002) sowie Editor-in-Chief von „Vision Pan-America“ (2002-2012). Er ist Mitglied von 21 nationalen und internationalen Ophthalmologischen Gesellschaften und erhielt 18 Ehrungen und Preise, darunter den Life Achievement Honor Award der American Academy of Ophthalmology, die Doctor honoris causa de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Peru, den Claes Dollman Award der Cornea Society und den Castrovejo Medal Award, der als die höchste Auszeichnung der amerikanischen Cornea Society gilt.

Ein großes Anliegen war Professor Dr. med. Mark Mannis in den vergangenen zehn Jahren vor allem die Anhebung der ophthalmologischen Versorgungsqualität in Südamerika. Seine diesbezüglichen Verdienste wurden gewürdigt, indem der Academic Senate of the University of California, Davis, ihm den „Distinguished Scholarly Public Service Award” verlieh.

 
engl
Saal Helmholtz 15:00 - 16:15 27.09.2019
Symposien Fr15
Chameleon-like Corneal Disorders – 7th joint symposium of the Cornea Society and the Sektion DOG-Kornea
There are hidden causes of corneal erosion. Forme fruste of keratoconus does not show any pathologic signs at the slit-lamp. We know distinct corneal alterations with regard to the general term of the so-called dry eye. Different forms of corneal dystrophies are striking as inflammatory clinical signs associated with recurrent corneal erosion. Acanthamoeba keratitis is often mistaken for a herpetic disease at the beginning of the disorder. Several infantile corneal signs can be a hint to distinct hereditary systemic diseases. The most important decompensation of the cornea represents the Fuchs endothelial corneal dystrophy. MGUS-induced paraproteinemic keratopathy is not well known and shows similar clinical signs with regard to distinct dystrophic, systemic, and inflammatory/immunologic alterations of the cornea. Mark Mannis (Sacramento, USA) will finally present the 3rd Oskar Fehr lecture.
Anthony J. Aldave (Los Angeles)
Walter Lisch (Mainz)
Berthold Seitz, Direktor (Homburg/Saar)
Thomas Reinhard, Klinikdirektor (Freiburg)
Gerd Geerling, Klinikdirektor (Düsseldorf)

Multiple individual and sometimes combined causes can result in corneal erosions. Trauma, dystrophies and degenerative disease are the most common forms of pathogenesis, which will be reviewed and their management described.

Michael W. Belin (Marana)

Forme fruste keratoconus (FFK) was defined as a cornea with no abnormal findings by slit-lamp examination and Placido-based topography, with a fellow eye of clinical keratoconus. In other words, an eye that appears “normal” with 70-year-old examination techniques.  The term is currently being used to categorize normal eyes with positive angle kappa, thin but normal corneas and bilateral “suspicious” maps.  This talk will review/suggest appropriate testing and terminology to minimize ambiguous terms such as FFK.

Claus Cursiefen, Klinikdirektor (Köln)

The dry eye is the most common complaint in the ophthalmological practice. Behind a "harmless" dry eye there can also be serious illnesses. Differential diagnoses are discussed.

Anthony J. Aldave (Los Angeles)

This case-based lecture will present a number of inherited and acquired corneal disorders that share phenotypic features of one or more of the corneal dystrophies. A framework for determining whether corneal opacification is likely due to a dystrophic or non-dystrophic disorder will be presented, based on history, examination findings and the results of ancillary testing.

Berthold Seitz, Direktor (Homburg/Saar)

Acanthamoeba keratitis is a rare but severe ocular disease that is becoming steadily more common. In the early stages, a diagnosis of acanthamoeba keratitis is a special challenge for ophthalmologists because the disease can present symptoms very similar to herpes keratitis or bacterial or mycotic keratitis. Despite the increased number of cases, the disease is still rarely recognized immediately. Up to 90% of patients with acanthamoeba keratitis are originally misdiagnosed. However, timely diagnosis is crucial for a good visual acuity prognosis. If the disease is identified too late, a penetrating keratoplasty is often necessary, and in severe cases, patients may be in danger of losing the infected eye. 

Wolf Lagrèze (Freiburg)

Corneal alterations in childhood may not only lead to amblyopia, photophobia or glare, but can be a hallmark of potentially serious systemic diseases. Hence, their knowledge is essential in pediatric ophthalmology. The talk will give an exemplary overview on the most important congenital and early childhood corneal disorders.

Sophie X. Deng (Los Angeles)

Cornea decompensation is a result of endothelial dysfunction. Common causes and management of corneal decompensation will be discussed.

Walter Lisch (Mainz)

Monoclonal gammopathies are much more common than previously known in Ophthalmology. In the benign form or MGUS, different corneal opacities can be observed, in which the patients having no subjective symptoms or conscious systemic findings other than the corneal opacities. It is therefore to be demanded that in all elderly patients with bilateral unclear corneal findings, serum protein electrophoresis should be performed to include or exclude monoclonal gammopathy.

Mark Mannis (Sacramento)

The corneal specialist interacts with many of the other subspecialty areas in ophthalmology, primarily due to the importance of the cornea in diagnosis and treatment. This lecture will review the critical  tangents of the cornea to pediatric ophthalmology, glaucoma, neuro-ophthalmology, retina, oculoplastic surgery, cataract surgery, and general medicine. The purpose of this lecture is to clarify for both the corneal specialist and other subspecialists in ophthalmology the critical role of the cornea in diagnosis and management.

Die Oskar Fehr Lecture erinnert an den herausragenden deutsch-jüdischen Ophthalmologen Professor Dr. med. Oskar Fehr, dem die Nationalsozialisten ab 1934 den Zutritt zu seiner Augenklinik im Robert-Virchow-Krankenhaus in Berlin verwehrten. Fehr hatte die Klinik, die zuletzt 120 Betten umfasste und damit zu den größten und renommiertesten Einrichtungen in Deutschland zählte, jahrzehntelang als Ärztlicher Direktor geleitet. 1939 emigrierte Fehr mit seiner Familie nach Großbritannien. Professor Oskar Fehr beschrieb als Erster die sogenannte Schwimmbad-Conjunctivitis und unterschied erstmalig zwischen makulärer, granulärer und gittriger Hornhautdystrophie.

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